W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2010 roku do Rzecznika Ubezpieczonych wpłynęło już 8665 pisemnych skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych. Napływały one zarówno od osób ubezpieczonych, ubezpieczających, uposażonych i uprawnionych z umowy ubezpieczenia (80,4 %), jak również za pośrednictwem innych podmiotów (19,6 %).
Ubezpieczenia komunikacyjne
Klienci towarzystw ubezpieczeniowych skarżyli się przede wszystkim na ubezpieczenia komunikacyjne – 4837 skarg (55,8%). Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych – 2661 skarg (30,7%), a także składek ubezpieczeniowych (1208 skarg, tj. 13,9%). Traktowały one najczęściej o podwójnym ubezpieczeniu OC i problemach z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie zbycia pojazdu.
Jeśli chodzi o autocasco, klienci złożyli 799 skarg (9,2%). Część osób miała również zastrzeżenia do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, a mianowicie do odmowy uznania w całości lub w części zasadności zgłaszanych roszczeń odszkodowawczych (69 skarg – 0,8%) oraz nakładania opłat tytułem niedopełnienia obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (28 skarg – 0,3). W przypadku ubezpieczeń NNW złożono 43 skargi (0,5%), w związku z ubezpieczeniami assistance – 22 skargi (0,3%). 7 skarg dotyczyło Zielonej Karty (0,1%).
Ubezpieczenia na życie
Łącznie do Rzecznika wpłynęły 1242 skargi dotyczące ubezpieczeń na życie, co stanowi 14,3% wszystkich spraw z zakresu ubezpieczeń gospodarczych. W ramach tych skarg wyróżniamy umowy zawarte przed 1989 rokiem przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń, a realizowane obecnie przez Powszechny Zakład Ubezpieczeń na Życie S.A. (tzw. stary portfel), których problematyka wiąże się ze zbyt niską kwotą ustalonego świadczenia z tytułu ubezpieczenia zaopatrzenia dzieci (tzw. ubezpieczenia posagowe) lub ubezpieczenia renty odroczonej. W tej grupie w okresie III kwartałów 2010 roku odnotowano 44 sprawy tj. 0,5%.
W przypadku umów zawartych po 1989 roku, klienci złożyli 1198 skarg (13,8%). Najwięcej spraw z omawianego zakresu dotyczyło ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem ubezpieczeń na życie – 622 sprawy (7,2%). Kolejne odnosiły się do ubezpieczeń na życie (362 sprawy – 4,2%), ubezpieczeń na życie związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (82 sprawy – 0,9%) oraz ze sposobem naliczania, wymiarem i zwrotem składek ubezpieczeniowych, w tym najczęściej odmowy zwrotu niewykorzystanej części składki w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu/pożyczki (81 spraw – 0,9%).
Ubezpieczenie mienia
Klienci towarzystw ubezpieczeniowych złożyli 782 skargi (9,0%) dotyczące ubezpieczeń mienia na wypadek kradzieży z włamaniem, od ognia i innych zdarzeń losowych. Znaczna liczba tych spraw odnosiła się do nieprawidłowości w działaniach zakładów ubezpieczeń w sprawie likwidacji szkód spowodowanych tegoroczną powodzią, silnym
wiatrem oraz intensywnymi opadami deszczu, a także tych powstałych w okresie zimowym.
Następna grupa skarg zawierała zarzuty odnoszące się do ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – 767 skarg (8,9%), w tym m.in. OC z tytułu wykonywanej działalności i posiadanego mienia, OC przedsiębiorstwa, OC w życiu prywatnym, OC z tytułu wykonywania zawodu oraz OC przewoźnika.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku odnotowano 176 (2,0%) zapytań, które dotyczyły interpretacji przepisów ubezpieczeniowych z zakresu ubezpieczeń osobowych oraz ubezpieczeń majątkowych.
Kolejna grupa skarg dotyczyła ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków (129 spraw – 1,5%), w tym skarg odnoszących się do ubezpieczeń następstw nieszczęśliwych wypadków młodzieży szkolnej – 31 (0,4%). Przyczyną tych skarg były najczęściej problemy dotyczące odmowy przyznania odszkodowania z powodu braku odpowiedzialności za zdarzenia oraz spory o wysokość odszkodowania.
Ubezpieczenia dla rolników
Do Rzecznika Ubezpieczonych w omawianym okresie trafiło 129 spraw (1,5%) odnoszących się do obowiązkowego ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.
Pozostałe grupy skarg nie przekroczyły 1% ogółu spraw, które wpłynęły do Biura Rzecznika Ubezpieczonych w omawianym okresie sprawozdawczym.
Czego najczęściej dotyczyły zarzuty kierowane przez klientów:
-
sporu co do wysokości przyznanego odszkodowania lub świadczenia – 2782 skargi (32,1%);
-
oddalenia roszczenia zgłaszanego z tytułu umowy ubezpieczenia – 2748 skarg (31,7%);
-
opieszałości w postępowaniu odszkodowawczym – 1214 skarg (14,0%);
-
występowania tzw. podwójnego ubezpieczenia w odniesieniu do ubezpieczeń obowiązkowych – 889 skarg (10,3%).
Rzecznik Ubezpieczonych podjął interwencję w 7000 sprawach (80,8%) – wówczas, gdy posiadane materiały pozwalały wnioskować, że naruszone zostało prawo lub interes osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia.
W wyniku interwencji Rzecznika Ubezpieczonych w okresie III kwartałów 2010 roku na korzyść skarżącego zmieniono stanowisko w przypadku 2005 skarg (39,8%), w tym 71 spraw zostało uznanych w drodze wyjątku (1,4%). W omawianym okresie sprawozdawczym 3028 spraw zostało zakończonych wynikiem negatywnym (60,2%). 2021 spraw nadal pozostaje przedmiotem analizy Rzecznika Ubezpieczonych (28,9%).
Źródło: Rzecznik Ubezpieczonych
OZ