W razie konieczności skorzystania z pomocy medycznej lub innych usług gwarantowanych w ramach ubezpieczenia turystycznego, w szczególności w sytuacji gdy
podczas pobytu Ubezpieczonego za granicą zachodzi potrzeba organizacji i pokrycia kosztów:
- pomocy medycznej,
- transportu medycznego,
- usług assistance
przed podjęciem jakichkolwiek działań Ubezpieczony, lub inna osoba w jego imieniu, powinien niezwłocznie zgłosić szkodę, powiadomić ubezpieczyciela o fakcie zaistnienia zdarzenia.
Natomiast
jeżeli Ubezpieczony, lub inna osoba w jego imieniu, zgłasza szkodę już po powrocie do kraju, ponieważ:
- we własnym zakresie pokrył koszty leczenia za granicą dotyczące pojedynczej wizyty ambulatoryjnej lub leczenia stomatologicznego niewymagającego wcześniejszego zgłoszenia ubezpieczycielowi,
- roszczenie dotyczy świadczenia z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu,
- roszczenie dotyczy świadczenia z tytułu odszkodowania za utracony lub zniszczony bagaż,
- roszczenie dotyczy świadczenia z tytułu odszkodowania z tytułu odwołania uczestnictwa w zagranicznej imprezie turystycznej;
należy szkodę zgłosić w sposób standardowy, czyli wypełnić druk zgłoszenia szkody i przedstawić w towarzystwie ubezpieczeniowym potrzebne
dokumenty:
- dokumentację medyczną z zagranicy lub inną potwierdzającą zaistnienie zdarzenia,
- oryginały rachunków potwierdzających poniesione koszty wraz z oryginałami dowodów ich zapłaty;
- ewentualnie kserokopie recept.
Często towarzystwa ubezpieczeniowe zastrzegają, że może zaistnieć konieczność przedłożenia innych dokumentów, dlatego zbierajmy, wszystko co dotyczy naszej szkody, leczenia, itp. Zakład ubezpieczeń o powyższym obowiązku powinien klienta powiadomić listownie.
Proces likwidacji szkody:
- zgłoszenie szkody (osobiste, telefoniczne, pisemne);
- wypełnienie druku zgłoszenia szkody (forma pisemna);
- dostarczenie oryginałów dokumentów (dokumentacja medyczna, rachunki ze szpitala, przychodni, apteki oraz ich dowody zapłaty, itp.);
- poinformowanie odpowiednich instytucji (policja, przewoźnik, obsługa hotelu) o szkodzie;
- ustalenie wysokości szkody (weryfikacja, wyliczenia);
- wypłata odszkodowania lub odmowa.
Obowiązki ubezpieczyciela:
- podjęcie czynności likwidacyjnych w ciągu 7 dni od zawiadomienia o szkodzie (o ile ubezpieczony nie poinformował ubezpieczyciela o zdarzeniu w dniu wystąpienia tego zdarzenia);
- wypłata odszkodowania w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody;
- w przypadku niewypłacenia odszkodowania w terminie 30 dni, wypłata w ciągu 14 dni od wyjaśnienia okoliczności mających wpływ na odpowiedzialność lub wysokość szkody (bezsporna część odszkodowania powinna zostać wypłacona w ciągu 30 dni);
- jeśli odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż roszczenie, decyzja wydana przez ubezpieczyciela musi zawierać podstawę prawną, uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej;
- udostępnienie dokumentacji ubezpieczonemu i ubezpieczającemu.
Opracowała: Magdalena Lis